Ik wist wat ik moest doen, maar toch viel ik steeds terug in oude patronen
Waarom lukte het mij nou niet?
Als klein meisje en in mijn tiener- en twintiger jaren, had ik veel strijd in mijn hoofd en had ik regelmatig depressieve gevoelens. Ik voelde me eenzaam, onzeker en had het gevoel er nooit helemaal bij te horen. Ik voelde me vervreemd van de wereld en was continu zoekende, ook al wist ik niet waarnaar.
Hoe meer ik de controle leek te verliezen, hoe meer ik mezelf verloor in nóg meer zelfontwikkeling. Ik heb ademsessies gehad, hypnotherapie, familieopstellingen. Ik ging naar vrouwencirkels, verslond verschillende zelfhulpboeken, beluisterde talloze podcasts. Ik had de perfecte ochtendroutine, focuste op beweging, voeding en slaap, deed meditaties, schreef dagelijks in mijn journal en probeerde zo vaak mogelijk naar buiten te gaan. Ik deed alles volgens het boekje.
Soms ging het een tijd best goed, maar dan was er altijd weer het stemmetje dat zei, “maar voor hoelang?” Niet lang daarna verviel ik weer in oude patronen. Alles waar ik aan begon, zette ik niet door. Ik was vaak gefrustreerd en teleurgesteld in mezelf. Ik schaamde me. Wéér iets wat ik van de daken had geschreeuwd en wéér iets waar totaal niets van terechtgekomen was. Het voelde alsof ik continu faalde. Ik zag iedereen om mij heen doen waar ik zo naar verlangde en ik begon steeds vaker te denken dat ik het niet in me had. Dat het leven dat ik wilde niet voor mij was weggelegd. Waarom lukt het mij nou niet?
Het herschrijven van mijn verhaal
Diep vanbinnen voelde ik me ontzettend onzeker. Tot ik aan de slag ging met onbewuste overtuigingen die ik over mezelf en over het leven had. Ik begreep dat alles wat ik tot nu toe had gedaan en de keuzes die ik had gemaakt, gebaseerd waren op een verhaal dat ik over mijzelf had geschreven. Over wie ik dacht te (moeten) zijn en over hoe ik het leven te leiden had. Ik moest me eerst bewust worden van dat verhaal, zodat ik het vervolgens kon herschrijven. Dat herschrijven ging gepaard met écht kijken naar wie ik moest zijn om dat nieuwe verhaal te kunnen leven. Ik ben al mijn gedragingen gaan observeren, stond stil bij de dingen die ik mezelf hoorde zeggen en werd me bewust van de gedachten die ik had. Ik begon met alles opschrijven en zette daar de overtuiging naast die op dat moment bepaalde wat ik zei, deed of dacht.
Zo leerde ik dat de versie van mij die zich altijd aanpaste en wegcijferde voor anderen, zichzelf vroeger op haar veiligst voelde als ze haar mond hield en deed wat anderen van haar verwachtten, want dan zou ze goedkeuring krijgen of geaccepteerd worden door haar omgeving en niet afgewezen worden of buiten de boot vallen.

Ik ging nog een stapje verder
Toen ik naar de diepere laag hieronder ging kijken, leerde ik dat ik nog altijd in de rol van het 'kleine naïeve meisje' stapte op het moment dat ik serieuze keuzes moest maken waar verantwoordelijkheid bij kwam kijken. Diep vanbinnen geloofde ik dat ik zelf niet in staat was die belangrijke keuze te maken en dat ik zelf de bijkomende verantwoordelijkheid niet zou kunnen dragen. Ik geloofde dat ik nog altijd de goedkeuring van mijn vader nodig had. Hierdoor stelde ik mezelf altijd 'klein' op en dat zorgde ervoor dat alles in mijn leven maar 'gemiddeld' was. Ik wist wel hoe ik me moest redden, maar ik voelde me niet tevreden en verlangde naar meer. Mijn eigen onderneming, een fijn huis voor mezelf en de vrijheid om op reis te gaan wanneer ik wilde.
Ik ben me bewust geworden van al mijn overtuigingen en stelde mezelf voor hoe een versie van mij, die al deze overtuigingen niet meer had, zou handelen en denken of wat ze zou zeggen. Dit heb ik iedere dag opnieuw herhaald met behulp van meditaties en visualisaties en door heel veel te schrijven. Omdat ik dit zo vaak aan mezelf had herhaald, kon ik mezelf veel sneller terugroepen op het moment dat ik nog handelde, dacht of sprak vanuit mijn oude overtuigingen. In datzelfde moment koos ik er dan voor om vanuit mijn nieuwe versie te handelen. Ook al vond ik het eng en wist ik niet wat de uitkomst zou zijn. Hoe vaker ik het herhaalde, hoe normaler het werd en hoe meer er op mijn pad kwam dat in lijn lag met mijn nieuwe verhaal.
Dit is waar mijn leven enorm veranderde
Ik had voor het eerst een gevoel van vrijheid en ik had voor het eerst in mijn leven mijn financiën op orde, ik voelde me zelfverzekerd en maakte makkelijk aansluiting met anderen. Ik had voor het eerst het gevoel dat ik alles aankon in het leven. Alles om mij heen veranderde, door de verandering die ik had gemaakt in mezelf op dieper niveau. Niet alleen rationeel, maar op verschillende lagen. Ik voelde voor het eerst innerlijke rust. Ik had niet continu strijd in mijn hoofd. Het depressieve gevoel, het gevoel van eenzaamheid en het gevoel van vervreemd zijn van de wereld waren weg. Ik was niet meer constant zoekende en voelde me steeds vaker tevreden. Ik voelde me met de dag sterker en krachtiger worden en ik bouwde een diep vertrouwen in mezelf op, waardoor ik op de gelukkige momenten nooit meer dacht: “Wanneer slaat het weer om?”

Mijn visie
Alles wat ik in de afgelopen 10+ jaar heb geleerd vormt vandaag de basis van hoe ik jou begeleid: niet door met een standaard protocol te werken en jou in een hokje te stoppen, maar door te kijken naar jou als persoon. Ik werk op een manier waarmee we niet alleen het hoofd aanspreken, maar ook het systeem waarin we leven, het lichaam, de emoties, het gedrag en onderliggende patronen en overtuigingen die ervoor zorgen dat je continu tegen dezelfde dingen aanloopt. Ik help je niet alleen te zien wat er mogelijk is, ik help je om het te voelen. Vanuit hier ontstaat een zelfverzekerde versie van jou die sterk en puur in het leven staat. Dit is de versie van jou waarmee jij de verandering kunt maken waar je zo naar verlangt. De kansen die op jouw pad komen, worden niet bepaald door wat jij wilt, maar door wie jij bent.
“Thessa haar kalmte geeft me zo'n veilig gevoel dat ik alles durf te uiten. Haar feedback is helder en concreet en altijd warm en liefdevol.” - Elise
Ik vind het belangrijk dat jij je gezien en gehoord voelt. Ik houd je liefdevol de spiegel voor waar jij in moet kijken om de verandering te kunnen maken waar je zo naar verlangt. Dat is nodig, maar niet altijd even makkelijk. Toch hoeft het je niet nog moeilijker gemaakt te worden dan nodig is. Jouw eigen tempo is belangrijk. Jij doet waar jij klaar voor bent en iedere stap die je zet, loop ik liefdevol met je mee. Tegelijkertijd pik jouw onbewuste sabotages er ook uit en geef ik je waar nodig het zetje dat je moet krijgen, zodat je niet blijft vasthouden aan het oude.
En eerlijk?
Er is écht ruimte voor jouw pijn en de moeilijke ervaringen die je hebt opgedaan in het verleden, maar tegelijkertijd help ik je niet als ik je alleen koester in jouw pijn. Dit is namelijk precies waarom jij steeds maar niet verder komt. Dit is precies waarom jij het gevoel hebt dat je nog vastzit en nog steeds teleurgesteld in en balend van jezelf naar bed gaat 's avonds. Grote stappen worden gezet en verandering ga je voelen, wanneer jij leert om écht naar jezelf te kijken. As within, so without. En eerlijk? Je leven is het gewoon nét niet op dit moment. Je gaat nog steeds iedere avond naar bed met het gevoel dat je niet alles eruit hebt gehaald wat erin zit. Tegenslagen slaan jou snel uit het lood, waardoor je bijna nooit afmaakt waar je aan begonnen bent. Zou je het niet fijn vinden om de regie over jouw leven in eigen handen te nemen? Het gevoel te hebben dat je sterk en zelfverzekerd genoeg bent om met tegenslagen om te gaan? Af te maken waar je aan begint en met een tevreden en voldaan gevoel naar bed te gaan 's avonds? Dat dacht ik.
Ik voelde me heel erg alleen en zonder uitweg. Ik wist niet meer wat ik moest doen en voelde me vaak afwezig. Ik was eerst bij een andere psycholoog, maar daar voelde ik geen klik. Daarna leerde ik Thessa kennen, en meteen voelde het goed. Thessa straalt veel liefde uit, luistert echt naar je en weet precies de juiste woorden te vinden zodat je begrijpt wat er aan de hand is. Ze geeft je opdrachten om zelf mee aan de slag te gaan, en tijdens de sessies bespreken we samen hoe het is gegaan en wat er beter kan.
Met haar wijsheid en coaching heeft Thessa mij inzichten gegeven waar ik zelf nooit op zou zijn gekomen, en ze heeft me geleerd hoe ik dingen kan aanpakken. Hierdoor heb ik nu meer rust in mijn hoofd en kan ik mijn situatie beter hanteren. Ik ben nog niet helemaal waar ik wil zijn, maar ik weet zeker dat ik met meer sessies bij Thessa daar zal komen.
Ik ben ontzettend dankbaar dat ik Thessa heb leren kennen. Ze coacht met liefde, menselijkheid en oprechte interesse. Ze luistert echt en vraagt altijd hoe het met je gaat. Precies dat was wat ik nodig had.
Narecha (45)
Lieve Thessa,
Ik kom al een aantal keer bij jou voor coaching. De eerste keer dat ik kwam dacht ik dat ik alleen maar kwam om te praten, dingen op een rij zetten en inzichten krijgen. Maar je bood veel meer! Je gaf me ook lichaamsbewustzijn, waardoor ik mijn lichaam nu veel beter begrijp. Jouw kalmte - sereniteit is nog een beter woord - geeft me zo'n veilig gevoel dat ik alles durf te uiten. Je feedback is helder en concreet en altijd warm en liefdevol. Ik merk dat jij een databank van kennis bent, maar je benadert me nooit met veel 'kennis-delen' je benadert me als warm mens en daarbij weet je je tools te kiezen. Je raakt me steeds weer. Ik wens veel mensen jou toe, want je bent een parel.
Liefs, Elisa
Elisa (59)
The fun facts - wie ben ik?
Mijn naam is Thessa Ong. Thessa komt van het Griekse woord Theros, dat warmte betekent. Ong is Chinees voor Koning en dus geen afkorting van 'ongeveer' :-)! Ik ben een mix van Nederlands, Indonesisch en Chinees.
Op 3 oktober 1996 werd ik geboren. Ik ben een weegschaal en een herfstkindje, maar mijn favoriete seizoenen zijn toch écht de lente en de zomer.
Enerzijds ben ik een echte kluizenaar en kan ik tijd voor mezelf enorm waarderen. Anderzijds houd ik van pure verbindingen met mensen en kan ik enorm opbloeien van echte, inspirerende gesprekken.
Als ik mag kiezen tussen de wetenschap en spiritualiteit, zal ik vaak proberen om tot een middenweg te komen om vervolgens voor spiritualiteit te kiezen. Ik kijk niet gek op van de woorden Engelen en het Universum, maar ik kan net zo goed enorm genieten van nuchtere, sarcastische humor met een donker randje. Ik heb een héle harde lach en ik ben niet bang om die te laten horen.
Ik ben méga nieuwsgierig, ontdek graag nieuwe dingen en kan ontzettend genieten van de kleinste dingen. Van nature ben ik geïnteresseerd in de mens met diens eigen persoonlijke verhaal.
Daarnaast ben ik een fervent salsadanseresje. Ik ga heerlijk dansend door het leven.
Naast het dansen, heb ik een enorme passie voor reizen. Op mijn 19e heb ik dan ook een jaar in Australië gewoond. Ik heb meerdere reizen door Zuidoost-Azië gemaakt en sinds 2025 ben ik Latijns-Amerika gaan ontdekken. Colombia, Guatemala en Belize kunnen inmiddels van mijn travel-list (maar dat wil niet zeggen dat ik niet ooit nog een keer terug ga, I'm a big fan).



